Regels voor rally
Een rally is een race in de auto- of motorsport. Hierbij gaat het om snelheidsraces die op wegen worden gedaan die daarvoor afgesloten worden. Ook wordt er vaak deels over de openbare weg gereden. De auto's en motoren die hierbij worden gebruikt, zijn speciaal uitgerust voor dit soort races. Omdat het er nogal hard aan toe kan gaan bij rally's is een aantal onderdelen verplicht in een rallyauto. Zo moet er een speciale gordel aanwezig zijn, evenals een brandblusser, een kooiconstructie en nog een aantal andere veiligheidsmaatregelen. Op die manier is de veiligheid van de racer beter gegarandeerd. Een rally duurt een of meerdere dagen waarbij teams vanaf een startplaats moeten starten om vervolgens verschillende proeven af te leggen. De winnaar is het team met de snelst gecombineerde tijd. In Nederland worden ieder jaar twee kampioenschappen georganiseerd: het Rallyclinic Dutch Open (Nederlands kampioenschap rally) en het Nederlands Account Software short rally kampioenschap. Deze evenementen worden georganiseerd onder auspiciën van de Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF). Wereldwijd bestaat het World Rally Championship.
Officiële rally regels downloaden →Uitleg over rally:
Geschiedenis van rally
Rally kent een rijke geschiedenis in verschillende landen. Zo werd in 1911 de eerste rally van Monte Carlo gehouden. Het duurde nog tot 1949 voordat de eerste Rallye des Tulipes werd gehouden, een wedstrijd die inmiddels bekendstaat als de Tulpenrally. Deze rally werd georganiseerd door de Regionale Automobiel Club West (R.A.C. West) in Frankrijk. Aan deze eerste editie nemen 159 equipes deel. Maar liefst 121 daarvan halen de eindstreep zonder strafpunten te incasseren. Sinds die eerste editie ligt de finish in Noordwijk, een badplaats in Nederland. Dat rally direct een groot succes was, bleek uit het aantal inschrijvingen voor de tweede editie. In 1950 begonnen 281 equipes aan de start van de Tulpenrally. De geschiedenis van het Nederlands kampioenschap rally gaat terug naar de jaren 60 van de vorige eeuw. In België is er eveneens een jaarlijks kampioenschap in de rallysport: het Belgisch kampioenschap rally; ook wel Jobfixers Belgian Rally Championship genoemd.
Welke regels zijn er bij rally?
Rallylicentie is verplicht bij rallysport
Ook beginnen met rally? In dat geval moet je een rallylicentie van de KNAF hebben. Die krijg je wanneer je een examen met goed gevolg kan afleggen. In Nederland vind je meerdere erkende rallyscholen waar je zowel de theorie als de praktijk kunt leren. Ben je voor de theorie geslaagd, dan moet je nog een aantal short rally's uitvoeren om in aanmerking te komen voor de licentie.
Minstens 18 jaar zijn voor rally
Omdat je in de rallysport een auto bestuurt, moet je minstens 18 jaar zijn. Je moet namelijk over een rijbewijs (rijbewijs B) beschikken om de sport uit te kunnen oefenen.
Let goed op de verkeersregels
Een gewone rally wordt vaak deels op de openbare weg gehouden. Dat in tegenstelling tot een rallycross, die alleen op een daarvoor bedoelde racebaan wordt uitgevoerd. Let daarom goed op de verkeersregels van de locatie waar de rally is.
Officiële regels van rally downloaden
Binnen de rallysport is er een aantal regels waar aan gehouden moet worden. Het reglement van KNAF kun je hier downloaden.
Hoe voer je rally uit?
Een rally bestaat meestal uit meerdere proeven die verspreid liggen rondom de startplaats. Rally's worden gereden in teams waarbij er een deel over de openbare weg wordt gereden.
Voordat de rally begint
Voor de start wordt het parcours verkend door de equipe; de rijder en de navigator. Zij checken de proeven in een gewone personenauto, op normale snelheid. Hierbij navigeren ze met een bolletje-pijltje-systeem waarbij er duidelijk wordt gemaakt waar ze heen moeten. Bij de proef zelf is de route blanco en maak je je eigen beschrijving per situatie of bocht.
De rally zelf
Zodra de rally begint, rijden de deelnemers in hun eigen of gehuurde rally-auto's over de openbare weg naar de start van de klassementsproef. Dat deel wordt op een afgesloten parcours gedaan, omdat het hierbij draait om zo snel mogelijk naar de finish rijden. Onderweg krijgen de equipes te maken met verschillende omstandigheden, zoals diverse ondergronden, bomen, smalle wegen, huizen en meer.
Terug naar centraal punt
Zijn er twee of drie klassementsproeven geweest dan mag ieder team 20 tot 60 minuten uittrekken om de auto waar nodig te repareren. Dat gebeurt op een centraal punt, genaamd het serviceterrein. Uiteindelijk wint het team dat de kortste tijd heeft over alle klassementsproeven, dus de auto die overall het snelst was.
Benodigdheden om rally uit te oefenen
Wat heb je nodig om rally uit te oefenen?
Een speciale licentie voor rally;
Een rijbewijs (B);
Een rally-auto die omgebouwd is om mee te doen aan rally;
Brandwerende kleding;
Wanneer je aan een officiële rally meedoet, moet je inschrijfgeld betalen.
Veelgestelde vragen bij rally
Hoe hard gaat een rally-auto?
Vaak kunnen dergelijke auto's tot wel 200 kilometer per uur halen en beschikken ze over zo'n 300 Pk. Bij veel wedstrijden zijn de motoren echter begrensd. Neem bijvoorbeeld de bekende Dakar Rally; daar zijn de motoren van de auto's begrensd op 150 kilometer per uur.
Hoeveel kost het om rally te rijden?
Rally is een dure (auto)sport. Dat ligt niet alleen aan de hoge initiële kosten, zoals de kosten voor een auto aanschaffen en ombouwen en de licenties halen, maar ook voor de jaarlijkse kosten en de kosten die je moet betalen voor een rally. In Nederland betaal je om deel te nemen aan een rally toch al zo'n 650 euro.
Hoe leer je rally rijden?
In Nederland vind je meerdere KNAF erkende rally scholen waar je zowel de theorie als de praktijk van de sport kunt leren. Een navigator hoeft alleen de theorie te leren, terwijl een chauffeur voor het hele pakket van praktijk en theorie moet gaan.
Wat is historisch rally rijden?
Een historische rally is een rally waarbij men in klassieke auto's van een begin- naar een eindpunt rijdt. Bij dit soort rally's gaat het niet echt om de snelheid, maar meer om het plezier. Bij een historische rally is naast een klassieke auto geen speciale uitrusting nodig.