Regels om motorracen te beoefenen
Motorsport, een adembenemende combinatie van snelheid, techniek en menselijke vaardigheid, kent een rijke geschiedenis en evolutie. Er zijn heel wat regels ingesteld, niet alleen om de competitie eerlijk en gelijkwaardig te houden, maar ook om de veiligheid van de coureurs, het team en de toeschouwers te waarborgen. Op deze pagina vind je de specifieke regels die deze opwindende sport vormgeven, zodat zowel doorgewinterde fans als nieuwkomers een helder inzicht krijgen in wat er nodig is om op het hoogste motorsportniveau te concurreren.
Officiële motorracen regels downloaden →Uitleg over motorracen:
Geschiedenis van motorracen
De motorsport heeft een rijke geschiedenis in verschillende delen van de wereld en diverse groepen in de maatschappij. In Nederland is vooral de TT in Assen een erg belangrijk onderdeel van de motorsport, al is het verder niet zo groot in ons land. Het grootste evenement in deze sport is waarschijnlijk wel de MotoGP, het wereldkampioenschap motorracen, waar de TT in Assen onderdeel van uitmaakt. De competitieve motorsport begon eigenlijk met zelf georganiseerde races op de openbare weg. Het autoracen ontstond nog voor het motorracen. De allereerste autorace werd georganiseerd in het jaar 1894 en liep van Parijs tot en met Rouen. Dit concours staat bekend als Concours Du Petit Journal. Auto’s en motorfietsen racete op het begin nog wel eens door elkaar heen, wat natuurlijk niet altijd heel handig was. Circuits voor motorraces waren er nog niet, dus dit moest altijd op de openbare weg. Vaak werden er bepaalde routes gereden, soms ook lange afstanden.
Een van de meest bekende motorraces is waarschijnlijk wel de race van Parijs naar Peking. In Amerika waren er ook veel wedstrijden tussen verschillende kustlijnen in het land. Uiteindelijk werden er wel speciale circuits gebouwd voor het motorracen, voornamelijk door de toename van het aantal dodelijke ongelukken waarbij motoren betrokken waren. Echt officiële wedstrijden waren er nog niet. In het jaar 1922 werd de Motorclub Assen opgericht met het doel om wedstrijden te gaan organiseren. De allereerste TT Assen vond vervolgens plaats in het jaar 1925.
Takken en disciplines
De motorsport is behoorlijk groot in Nederland, maar niet zo groot als in sommige andere landen. Je kunt de motorsport onderverdelen in een aantal takken en disciplines. Hieronder een opsomming van alle bestaande takken van de motorsport:
Board track race
Dirttrack
Dragrace
Enduro
Quadsport
Grasbaanrace
IJsrace, ijsspeedway
Moto Gymkhana
Motorcross
Motorsprint
Motorvoetbal
Shorttrack
Speedway
Trial
Wegrace
Woestijnrally
Zandbaanrace
De beschrijving van een sport die onder motorsport valt is als volgt: iedere tak van sport die bedreven wordt op een twee- of driewielig voertuig dat wordt aangedreven door een motor. Het wordt lastig om op één pagina alle regels van iedere tak van de motorsport op een rij te zetten, dus richten we ons vooral op de meeste bekende takken van de motorsport. Er zijn drie categorieën waarin je alle takken van de motorsport kunt onderverdelen:
Motorsport op verharde ondergrond
Motorsport op zachte ondergrond
Motorsport op behendigheidsparcoursen
Op deze pagina gaan we verder in op de verschillende categorieën en de meest populaire takken van de motorsport!
Welke regels zijn er bij motorracen?
De basisregels van de MotoGP
De MotoGP is de topklasse van de motorsport, het grootste wereldkampioenschap in het motorracen. De meest bekende Grand Prix wordt gehouden op de Isle of Man in Engeland en staat bekend als de meest gevaarlijke motorrace die er is. Het MotoGP seizoen begint altijd in Qatar, dat is al zo sinds het jaar 2007. Het minimum gewicht voor een motor in de competitie is 157 kilogram zonder de coureur. Ieder circuit waarop de MotoGP wordt gereden is anders, het zijn er momenteel 20 maar de kans is groot dat er nog meer bij zullen komen. Aangezien ieder circuit anders is, is het aantal rondes dat wordt gereden ook bij iedere race anders. De afstand die wordt gereden is minimaal 95 kilometer en maximaal 130 kilometer. Alle coureurs gebruiken hetzelfde softwarepakket voor hun motor, genaamd de Electronic Control Unit. De belangrijkste regels in de sport zijn het gebruik van viercilinder motoren, zes versnellingen en loodvrije benzine.
Het puntensysteem en de races
Het puntensysteem bij de MotoGP is enigszins te vergelijken met dat bij de Formule 1. De coureurs die in de top 15 eindigen, krijgen punten. Degene die op de eerste plaats eindigt, krijgt 25 punten en zo gaat het door tot en met nummer 15, die krijgt 1 punt. Bonuspunten zijn er niet en alle punten die de coureurs behalen worden opgeteld om hun plek in het kampioenschap te bepalen. De stand wordt na iedere race opnieuw opgemaakt. Naast de coureurs krijgen ook de fabrikanten van de motoren punten. De coureur met de meeste punten aan het einde van het jaar wint het kampioenschap.
Veiligheid en straffen
In de MotoGP wordt ook gebruik gemaakt van een safety car, net als bij de Formule 1. BMW is de officiële leverancier hiervan. De coureurs volgen de safety car echter niet rond het circuit. Voor de veiligheid zijn er ook helikopters en ambulances aanwezig bij de MotoGP races. Afgezien van de motorstop zijn er voor de coureurs niet echt veiligheidsmaatregelen. De uitrusting van een coureur is het belangrijkste onderdeel van de veiligheid: helmen, leren overalls, laarzen en handschoenen. Ook zitten er airbags in de pakken van de coureurs, die bij een val de kans op gebroken botten verkleinen. Daarnaast zijn er knie- en elleboogglijders die ervoor zorgen dat coureurs beschermd zijn bij aanraking met het asfalt.
In de kwalificatierondes kan een coureur zijn plaats bij de startopstelling verliezen door teveel van het circuit te gebruiken. Gaat een rijder buiten de baan om in te halen, dan kan deze zijn of haar startpositie verliezen. Een onbeleefd handgebaar naar een medecoureur kan een boete van 300 euro opleveren. Deze regel bestond in eerste instantie niet, maar werd toegevoegd aan het reglement nadat er een incident plaatsvond tussen Valentino Rossi en een andere coureur. Rijders krijgen ook een boete als ze te snel rijden in de pitstraat, omdat dit niet veilig is. Een coureur wordt gediskwalificeerd bij inbreuk op technische voorschriften, bijvoorbeeld wanneer de motorfiets onder het minimum gewicht zit.
Officiële regels van motorracen downloaden
Ben je benieuwd naar de officiële regels van het motorracen? Op deze website vind je alle reglementen voor de diverse motorsport takken!
Hoe beoefen je het motorracen?
Wil je zelf graag aan de slag met motorracen? In Nederland is dit niet een mega grote sport, maar in principe kun je het natuurlijk overal ter wereld beoefenen. Je zult natuurlijk eerst je motor rijbewijs moeten halen, anders kom je niet zo ver. Hieronder geven we je een aantal tips mee als je graag wil beginnen met motorrijden!
Haal je motor rijbewijs
De eerste stap is natuurlijk het behalen van je motor rijbewijs. Je kunt op je 17e beginnen met motorrijles op een lichte motor uit de A1 categorie. Voor de A2 klasse moet je 19 jaar zijn en je moet eerst je A1 rijbewijs hebben gehaald. Heb je geen A1 rijbewijs, dan kun je vanaf je 20ste de A2 halen. Voor je A motor rijbewijs moet je minimaal 21 jaar oud zijn. Mocht je een bepaalde beperking hebben, dan is het vaak mogelijk om op een aangepaste motor te lessen.
Trainen, trainen, trainen
Voordat je echt met het racen gaat beginnen, is het belangrijk dat je jouw motor goed leert kennen en dat je een eigen rijstijl ontwikkelt. De enige manier om dit te bereiken, is door veel kilometers te maken. Steek dus zoveel mogelijk tijd in het motorrijden, totdat je merkt dat jij je er echt zelfverzekerd bij voelt.
Meedoen aan races
Als je het gevoel hebt dat je klaar bent om competitief te gaan motorrijden, kun je beginnen met het meedoen aan kleine wegraces. Daarnaast zijn er een hoop competities waar je in Nederland aan mee kunt doen in het motorracen. Je kunt dus wel even vooruit als je van het motorrijden blijft genieten!
Benodigdheden om te motorracen
Wat heb je nodig om motorracen uit te oefenen:
Een motor
Beschermende kleding
Motorrijbewijs
Helm
Elleboog- en kniebeschermers
Veelgestelde vragen bij het motorracen
Wat kost circuitrijden met een motor?
De prijs die je per dag betaalt om recreatief op een motor circuit te kunnen rijden, ligt rond de 190 euro, afhankelijk van het circuit. In Duitsland zijn er meer circuits te vinden dan in Nederland.
Hoe word je motorcoureur?
Als je motorcoureur wil worden heb je natuurlijk een motor rijbewijs nodig, maar ook een racelicentie van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging.
Wat kost een racelicentie voor het motorracen?
De cursus die je moet volgen om je racelicentie te halen, kost zo’n 1595 euro en het examen kost 100 euro. Een racelicentie kun je een jaar na het behalen van je praktijkexamen aanvragen.