Regels van The Magic Wand Game

Het is de avond van het grote bal en de goede fee heeft een spel bedacht om te bepalen wie de openingsdans met haar prins mag doen. Tijdens 'Het Spel met de Magische Toverstaf’ moet je als eerste prinses bij het kasteel zien aan te komen. Dat doe je door het spel te spelen dat de goede fee voor je bedacht heeft.

Officiële The Magic Wand Game regels downloaden →

Uitleg over The Magic Wand Game:

    Roze magische toverstaf met sterren

    Geschiedenis van The Magic Wand Game

    The Magic Wand Game is een spel uit het begin van de jaren ‘2000. Centraal in dit spel staat een magische toverstaf die de kleinste prinsesjes instructies geeft hoe ze het spel moeten spelen. Deze magische toverstaf heeft gesproken woorden, zodat ook de kleinste prinsessen begrijpen wat ze moeten doen.

    Welke regels zijn er bij The Magic Wand Game?

    Verzamelen in de magische tuin

    Alle prinsesjes moeten zich verzamelen voor de hekken van de magische tuin. Deze staan recht tegenover het kasteel. Daarna zet je de magische toverstaf aan. De jongste speler mag als eerste met de toverstaf zwaaien. Daarna vertelt de toverstaf wat je moet doen. Na het volgen van de instructies in de princes links van je aan de beurt. Als je op een vakje met een staf komt, mag je nog een keer met de toverstaf zwaaien.

    Stappen zetten

    Door met de toverstaf te zwaaien, weet het prinsesje precies wat ze moet doen. Je mag met de toverstaf 1 tot 6 stappen per keer zetten. Luister dus goed naar wat de toverstaf je vertelt. Heb je het niet goed gehoord? Druk dan op de ster op de toverstaf om de instructies nog een keer te horen. Je mag in elke richting in de tuin lopen. Alleen als er een magische doorgang voor staat, mag je er niet komen. Is het vakje al bezet? Dan moet je een beurt overslaan.

    Toverspreuken

    De magische toverstaf kan soms ook speciale toverspreuken uitspreken. Dan mag je een magische doorgang openen en kom je sneller bij het kasteel. Door te draaien en het aantal stappen te zetten dat je te horen krijgt, mag je vooruit. Ook als je eigenlijk niet vooruit kunt. Soms mag je wisselen met de plek van een andere prinses, die al verder is.

    Officiële regels van The Magic Wand Game downloaden

    De juiste vertaling van de ‘Magic Wand Game’ is ‘Het Spel met de Magische Toverstaf.’ De instructies vind je in de speeldoos, maar ook hier online.

    Officiële The Magic Wand Game regels downloaden →

    Hoe speel je The Magic Wand Game?

    Het spel ‘The Magic and Game’ is niet erg lastig te spelen. Aan de hand van de instructies die de toverstaf geeft, kun je gemakkelijk bewegen. Je mag overal naartoe bewegen, maar niet door de magische doorgangen gaan. De magische doorgang gaat alleen open als je een speciale spreuk hebt gekregen. Tijdens het spel kom je ook boze figuren tegen, waardoor je een beurt moet overslaan. Vind je een diamant? Deze zal je beschermen tegen boze toverspreuken. Zo hoef je geen plaats over te slaan, ook als een ander prinsesje wel een toverspreuk heeft gekregen.

    1. Voorbereiding

      Om het spel te kunnen spelen, leg je het speelbord op tafel, zodat alle prinsesjes er goed bij kunnen. Daarna leg je twee fiches met diamanten op de diamantvakjes op het speelbord. Zet vervolgens het kasteel en de deur in elkaar. Deze zet je aan het einde van de magische tuin. Iedere speler kiest een eigen prinsesje. Daarna verzamelen alle prinsesjes zich voor de hekken van de magische tuin.

    2. Zwaai met de toverstaf

      Als je aan de beurt bent, mag je zwaaien met de Magische Toverstaf. De jongste prinses begint, daarna is de prinses links van haar aan de beurt. Tijdens het zwaaien krijg je te horen wat je moet doen. Bijvoorbeeld 4 stappen vooruit zetten. Soms krijg je een speciale toverspreuk te horen. Je mag dan door de magische doorgang of wisselen met een prinses die al verder bij het kasteel is.

    3. Bij het kasteel naar binnengaan

      Is het je gelukt om bij het kasteel te komen? Dan druk je met de punt van de magische toverstaf tegen de ‘D’ op de deur. De deur gaat dan vanzelf open. Het bal begint en je kunt dan met je prins gaan dansen. Je hebt geen exact getal nodig om op het eindvakje te komen.

    Veelgemaakte fouten bij The Magic Wand Game

    Beginnersfouten

    Als je net aan het spel begint, is het goed om rekening te houden met de magische doorgangen. Jonge speelsters denken vaak dat ze zomaar door de magische doorgang mogen. Dat is niet zo. Je mag alleen door de magische doorgang lopen als de toverstaf dat heeft gezegd.

    Strategische fouten

    Als je als speelster langs de boze figuren komt, moet je een beurt overslaan. De volgende keer dat je aan de beurt bent, moet je deze meteen aan de volgende prinses geven, zonder dat je er zelf mee mag zwaaien. Maar als je mag wisselen van plek, kies je het beste voor een prinses die zo dicht mogelijk bij het kasteel staat.

    Benodigdheden om The Magic Wand Game te spelen

    Wat heb je nodig om Het spel met de Magische Toverstaf te spelen?

    • Het speelbord;

    • Bijhorende fiches;

    • De magische toverstaf zelf;

    • Opgeladen batterijen voor de magische toverstaf (batterijen niet inbegrepen);

    • Vier jonge speelstertjes.

    Veelgestelde vragen bij The Magic Wand Game

    Hoe weet ik wie er mag beginnen?

    Bij The Magic Wand Game is het gemakkelijk om te weten wie er mag beginnen. Dat is altijd het jongste prinsesje. Als deze prinses aan de beurt is geweest, mag het prinsesje links van haar verder spelen.

    Wat kan ik met de magische vakjes of diamanten?

    Als je op het magische vakje komt, ben je veilig voor alle toverspreuken en kan geen prinses meer met je plaats wisselen. Tijdens het oppakken van de diamanten in de tuin ben je beschermd tegen alle toverspreuken. Je mag tijdens het spel maar één diamant hebben. Heb je de diamant gebruikt? Dan leg je hem daarna weer netjes terug.

    Hoe plaats ik de batterijen in de Magische Toverstaf?

    De Magische Toverstaf werkt op batterijen. Gebruik daarvoor 2x 1,5 V AAA batterijen met de pluszijde naar de goede kant in de houder. Haal oplaadbare batterijen eerst uit het spel voordat je ze oplaadt. Het plaatsen van de batterijen mag alleen onder toezicht van een volwassene gebeuren. Gebruik geen verschillende soorten of oude en nieuwe batterijen door elkaar. Gebruik je de Magische Toverstaf niet? Haal dan de batterijen eruit.