Regels van Patchwork
Maak een lapjesdeken door de lapjes op je tableau te leggen. Dat is de hele opdracht bij Patchwork. Lijkt simpel, maar dat valt nog best tegen. Want om die lapjes te kunnen kopen, moet je eerst knopen verdienen. Tegelijkertijd is er ook nog een tijdspoor, dat het hele spel in de war kan gooien.
Officiële Patchwork regels downloaden →Uitleg over Patchwork:
Geschiedenis van Patchwork
Patchwork is een bordspel voor twee personen, dat in 2014 werd bedacht door Uwe Rosenberg, een Duitse game designer. Een jaar later werd het genomineerd voor ‘Spel van het Jaar’ in Duitsland. Hij is onder meer bekend als de bedenker van de spellen 'Bonanza' en 'Agricola'. Later verschenen er verschillende spin-offs en re-themes, maar de tactiek van het spel bleef behouden. De re-themes gaan bijvoorbeeld over verschillende culturen, kunst en regio’s. Sinds 2018 is er ook een expansion kit, met 24 kaarten, waarmee je tegen een kunstmatige tegenspeler kan spelen.
Welke regels zijn er bij Patchwork?
Bij Patchwork zijn er een aantal regels waar je rekening mee moet houden:
Spelen op tijd
Terwijl je probeert om lapjes te kopen, speel je op tijd. Het tijdspoor houdt bij hoeveel tijd er nog is om de lapjesdeken af te maken. Je raakt steeds dichter bij de tijdsteen in het midden van het bord. Op de lapjes die je koopt, staat met een zandloper aangegeven hoeveel tijd je dit kost. Het kan aantrekkelijk lijken om goedkope tegels te kopen voor slechts twee knopen, maar het kan wel betekenen dat je daar meer tijd voor moet inleveren.
De speler die achteraan staat op het tijdspoor, krijgt de beurt ook. Soms mogen spelers twee beurten achter elkaar spelen. Dat gebeurt wanneer bijvoorbeeld de groene tijdsteen vijf plaatsen voor de gele tijdsteen staat en de speler met de gele tijdsteen een lapje koopt, maar minder dan vijf plaatsen hoeft te verplaatsen.
Punten verzamelen
Je verzamelt punten (knopen) in het spel. Voor elk veld dat je vooruit gaat, krijg je een knoop. Met die knopen kun je lapjes kopen. Knopen verzamelen is interessant, maar zorgt er wel voor dat je minder tijd hebt om aan je deken te werken. Dat heeft gevolgen. Is je denken niet af aan het einde van het spel, dan moet je punten aftrekken.
Lapjes kopen
Je kunt in het spel een lapje kopen. Deze leg je op je dekentableau neer. Daarvoor moet je wel je knopen uitgeven. In het spel speel je met een grote pion, die aangeeft welke lapjes je mag kopen. Het gaat altijd om de drie lapjes links van de pion. Heb je een lapje gekocht? Dan verplaats je de pion naar de plaats waar dit lapje lag. Nu moet je ook de tijdsteen op het tijdspoor verplaatsen. De tijd die op het lapje staat, moet je inleveren.
Tijdspoor verplaatsen
Wanneer je niet genoeg knopen hebt om een lapje te kopen of liever nog even wacht, mag je ervoor kiezen alleen de tijdsteen op het tijdspoor te verplaatsen. Voor elke plaats die je opschuift, krijg je een knoop. Op deze manier kun je extra knopen verdienen. Je moet de tijdsteen wel altijd vlak na de tijdsteen van de andere speler zetten.
Officiële regels van Patchwork downloaden
De officiële regels van Patchwork zijn bij het spel inbegrepen. Je vindt ze ook online, in PDF-formaat. Dit zijn de regels zoals ontwikkelaar Uwe Rosenberg ze heeft bedacht. Hier kun je ze downloaden.
Hoe speel je Patchwork?
Bij Patchwork is het belangrijk dat je denkt om het aantal knopen én om de tijd. Het tijdspoor heeft een grote hand in het spel.
Bereid het spel voor
Voordat je begint met het spel, moet je wat dingen klaarleggen. Allereerst leg je het tijdspoor in het midden van de tafel. Elke speler krijgt een geel of groen dekentableau. Daarop worden de lapjesdekens gevormd. Zet de gele en groene tijdsteen aan het begin van het tijdspoor. Leg daarna de vijf leren lapjes op de aangegeven plaatsen. Alle lapjes leg je in een cirkel om het tijdspoor heen, in het midden van de tafel. Eén klein lapje heeft maar twee vakjes. Aan de linkerkant hiervan zet je de grote pion neer. Geef elke speler ook nog vijf knopen om mee te beginnen.
Gebruik je beurt
Tijdens een speelbeurt koop je een lapje of verplaats je je tijdsteen op het tijdspoor. Je mag deze keuze zelf maken. Denk bij het spelen van een beurt wel om de hierboven genoemde regels.
Het spel winnen
Wanneer beide spelers het midden van het tijdspoor bereiken, stopt het spel. Tel het aantal knopen dat je hebt. Voor elk vakje dat nog leeg is, lever je twee punten in. Degene met de hoogste score wint het spel Patchwork.
Veelgemaakte fouten bij Patchwork
De tijd vliegt voorbij. Zeker bij Patchwork, waar de tijd je sneller kan inhalen dan dat je lapjes hebt gemaakt. Alleen maar bezig zijn met knopen en de tijd niet goed in de gaten houden, is de grootste fout die je kunt maken. Bij Patchwork komt behoorlijk wat strategie kijken. Want wat is op dit moment de beste keuze?
Benodigdheden om Patchwork te spelen
Wat heb je nodig om Patchwork te spelen/uit te oefenen:
Groen of geel dekentableau voor elke speler;
Lapjes;
Tijdspoor;
Tijdsteen;
Grote pion;
Vijf knopen per speler;
Twee spelers.
Veelgestelde vragen bij Patchwork
Wat is de bedoeling van Patchwork?
De bedoeling van Patchwork is dat je een prachtige lappendeken maakt van de beschikbare lapjes. Tegelijkertijd verstrijkt de tijd. Wanneer je lapjes koopt, kost je dit ook tijd.
Kun je strategisch spelen bij Patchwork?
Strategie is een belangrijk onderdeel van Patchwork. Koop je een lapje, of wacht je even af? Focus je je op de tijd, of op het maken van een zo groot mogelijk deken? En hoe maak je je tegenspeler het zo moeilijk mogelijk? Allemaal beslissingen die je tijdens het spel moet nemen.
Moet je per se lapjes kopen bij Patchwork?
Nee, lapjes kopen is niet verplicht. Je mag ook doorsparen om een beter of groter lapje te kopen. Maar houd er wel rekening mee dat de tijd gewoon verder loopt. Speel dus niet te afwachtend, want anders kun je nooit winnen.