Regels van 7 Wonders Duel
7 Wonders Duel is een uitdagend spel voor 2 personen. Het is in Nederland uitgegeven door Asmodee. Het spel is gebaseerd op het bekende spel 7 Wonders; een kaartspel dat je met 3 tot 7 personen kan spelen. Met deze variant speel je ook met kaarten, maar dan toegespitst op 2 personen.
Officiële 7 Wonders Duel regels downloaden →Uitleg over 7 Wonders Duel:
Welke regels zijn er bij 7 Wonders Duel?
Voor 7 Wonders Duel gelden bepaalde spelregels. Dit zijn de belangrijkste regels:
Het speelbord gebruiken
Het speelbord ligt tussen de twee spelers in, en is verdeeld in zones en posities. De uiterste positie aan elke kant van het bord is de hoofdstad van de speler aan die kant. In het midden staat de conflict pion, en bovenaan het speelbord liggen vijf willekeurige vooruitgangsfiches.
Wonderkaarten en fiches
In het spel krijg je wonderkaarten en fiches. De wonderkaart vertegenwoordigt een wonder, dat gebouwd moet worden. Op de kaart staat de naam, de kosten voor het bouwen en het eindeffect ervan.
De militaire fiches kun je inzetten als een tegenstander met militaire macht kan verslaan. Op de fiches staan welke voordelen je geniet. Verwar ze niet met de vooruitgangsfiches; die vertegenwoordigen de effecten die je kunt bereiken als je identieke paren van wetenschappelijke symbolen verzamelt.
Conflict pion en muntstukken gebruiken
Belangrijkste spil in het spel is de conflict pion. Die laat zien wie er militair voordeel heeft, oftewel, welke stad op winnen staat. Met de muntstukken kun je betalen voor de bouw van de wonderen en kun je hulpbronnen kopen. Als je veel muntstukken overhoudt, worden die aan het eind van het spel ingezet als overwinningspunten.
Officiële regels van 7 Wonders Duel downloaden
De spelregels van 7 Wonders Duel worden bijgeleverd, maar als je ze niet meer kunt vinden, is er geen nood. Ze staan namelijk gewoon online, als PDF.
Hoe speel je 7 Wonders Duel?
Wanneer je 7 Wonders Duel wilt spelen, moet je een aantal stappen nemen. Het is een strategisch spel, dus goed opletten is belangrijk.
Het spel beginnen
Je begint het spel door de vooruitgangsfiches op hun plek op het bord neer te leggen. De conflict pion moet in het midden komen. De vier militaire fiches komen op hun plek onderaan het bord. Daarna krijgen alle spelers zeven muntstukken. Als dat klaar is, begint de selectiefase. Tijdens de selectiefase schud je de twaalf wonderen en leg je er vier open op tafel. De eerste speler kiest een wonder, waarna de tweede speler er twee kiest. Het overgebleven wonder gaat naar de eerste speler. Dit proces herhaal je nog een keer, zodat iedereen vier wonderen heeft.
Bouwen aan gebouwen en wonderen
Tijdens het spel bouw je gebouwen en wonderen. Zo boek je vooruitgang. Je kunt gebouwen bouwen, maar ook munten en hulpbronnen verzamelen. Denk aan hout, steen, klei of papyrus. Wanneer je wilt bouwen, heb je deze hulpbronnen nodig. Het bouwen van een wonder kost je namelijk geen muntstukken. Je kunt een hulpbron alleen verkrijgen door gebouwen te bouwen die de hulpbronnen produceren, evenals door ze in het spel te kopen.
Overheersen
Je kunt op verschillende manieren overheersen: militair, wetenschappelijk en burgerlijk. Je behaalt militaire overheersing als je de conflict pion in de hoofdstad van de tegenspeler weet te krijgen. Dat door je door de pion te verplaatsen. Pas wel op, want een militair gebouw kan schild bieden aan de speler. Daarmee kan de pion evenveel posities worden verplaatst als dat er schilden worden getoond op de gebouwen met de Wonders. Een wetenschappelijke overheersing krijg je als je zes symbolen hebt verzameld. Er zijn zeven verschillende wetenschappelijke symbolen in het spel. Wanneer je een symbool hebt verzameld, mag je een fiche kiezen en in jouw stad neerleggen. Daar blijft deze liggen tot het einde van het spel. Je vindt de symbolen op de gebouwen die je bouwt.
Winnen met burgerlijke overwinning
De belangrijkste soort overwinning is de burgerlijke overwinning. Hierbij win je met de meeste punten. Je kunt overwinnen door militaire punten te verzamelen, punten te verzamelen bij het bouwen van gebouwen, vooruitgangspunten te sparen en dankzijde waarde van je munten. Hebben beide spelers evenveel punten behaald? Dan is er sprake van een gelijkspel. Het spel blijft onbeslist en er zal geen winnaar zijn.
Veelgemaakte fouten bij 7 Wonders Duel
7 Wonders Duel is een strategisch spel. Tijdens het spel is er een constante beweging van de conflict pion. Als je niet buigzaam genoeg bent met je strategie, kan het zijn dat je niets verliest, maar ook niets wint. Dan is er aan het einde van het derde tijdperk geen winnaar. Dit is de meest gemaakte fout bij 7 Wonders Duel. Je moet ook risico durven nemen om te kunnen winnen.
Benodigdheden om 7 Wonders Duel te spelen
Wat heb je nodig om 7 Wonders Duel te spelen/uit te oefenen:
Speelkaarten;
Vooruitgangsfiches;
Conflictpion;
Militaire fiches;
Speelbord;
Twee personen;
Een tafel om aan te spelen.
Veelgestelde vragen bij 7 Wonders Duel
Wat is het verschil tussen 7 Wonders en 7 Wonders Duel?
Het verschil tussen de beide spellen is de opzet. 7 Wonders speel je normaal gesproken met maximaal 7 personen. Duel speel je met twee personen. Het spel is wat compacter en er zijn elementen toegevoegd om het toe te spitsen op twee personen.
Met hoeveel personen speel je 7 Wonders Duel?
Je speelt 7 Wonders Duel met twee personen. Dit in tegenstelling tot 7 Wonders, dat je met 3 tot 7 spelers speelt. Bij Duel zijn wat elementen weggelaten en toegevoegd.
Hoe win je 7 Wonders Duel?
7 Wonders Duel win je door aan het eind van de strijd de meeste punten te behalen en door zelf veel wonderen en gebouwen te bouwen. Vooruitstrevend spelen zorgt ervoor dat je de winst kunt binnenhalen.