Regels van 10 voor topo

Wat ligt waar? Kun je dat aanwijzen op de kaart? Met 10 voor topo leer je de topografie van Nederland en Europa. Niet door te stampen, maar door een leuk spelletje te spelen, waarbij je de namen op het speelbord afdekt. Met de dobbelsteen bepaal je van welke provincie of groep landen je een afgedekte plaatsnaam moet noemen. Je leert dus echt wat waar ligt. Op die manier haal jij straks een 10 voor topo.

Officiële 10 voor topo regels downloaden →

Uitleg over 10 voor topo:

    Veel soorten gezelschappsspellen in de winkel

    Welke regels zijn er bij 10 voor topo?

    Bij 10 voor topo moet je je aan een aantal regels houden. Dit zijn de belangrijkste regels.

    Het spel voorbereiden

    Je bereidt dit spel voor door het speelbord op tafel te leggen en iedere speler 6 afdekfiches van één kleur te geven. Ook krijgt iedere speler twee stemkaartjes van dezelfde kleur en 5 euro. De andere euro’s en blokkadekaartjes leg je klaar. Daarna bepaal je hoe je wilt spelen: kies je voor de grotere plaatsen of de kleinere plaatsjes? Kleinere plaatsjes zijn natuurlijk moeilijker om te houden dan de grote steden.

    Plaatsnamen afdekken

    Alle spelers moeten zes plaatsnamen afdekken. Iedere speler mag maar één plaats per provincie of per landengroep leggen. Probeer te onthouden welke plaatsnamen je hebt afgedekt, en lees ze niet hardop voor. Je legt de afdekplaatjes met de bus naar boven op het speelbord. De hoeken bij de voorkant van de bus vormen een pijl. De afdekplaatjes moeten zo worden neergelegd, dat de plaatsnaam helemaal is afgedekt en de pijl naar de stip wijst. De stip moet zoveel mogelijk vrij blijven.

    Uitbetalen

    Wie jou fout heeft ingeschat, betaalt een euro aan jou. Wanneer een speler geen euro meer heeft, hoeft deze niets te betalen. Heb je een plaatsnaam gekozen die was afgedekt met een busje van jezelf? Dan krijg je een euro van de bank. Heb je goed gekozen met een busje van een andere speler, dan krijg je drie euro van de bank.

    Officiële regels van 10 voor topo downloaden

    10 van topo heeft gemakkelijke spelregels, die je terugvindt in de doos van het spel. Je kunt de spelregels ook alvast online bekijken.

    Officiële 10 voor topo regels downloaden →

    Hoe speel je 10 voor topo?

    10 voor topo heeft simpele spelregels. Hoe speel je dit spel precies?

    1. Gooien met de dobbelstenen

      Beslis wie er mag beginnen geef deze speler de bus en twee dobbelstenen. Iedere provincie heeft een code. Groningen is bijvoorbeeld A1. De worp van de dobbelsteen bepaalt van welke provincie je een afdekplaatje moet kiezen. Ligt er geen afdekplaatje? Dan heb je pech en is je beurt voorbij. Heb je een ster gegooid? Dan mag je de letter zelf kiezen. Kijk welke afdekplaatjes er in de provincie liggen. Je pakt dan de bus en zegt: “De bus stopt in …”, waarbij je vertelt wat volgens jou de naam onder het afdekplaatje is.

    2. Controleren

      De andere spelers laten met hun stemkaartje zien of ze denken dat je gelijk hebt of niet. Wanneer ze denken dat het klopt, leggen ze het kaartje met de smiley dicht op tafel. Als ze denken dat het fout is, leggen ze het kaartje met de uitroeptekens op tafel. Daarna controleer je of het goed is, door het afdekplaatje weg te halen. Dan gaat de regel van het uitbetalen in.

    3. Einde van het spel

      Klaar met de controle? Dan leg je het busje weer op de plaatsnaam en leg je er drie euro van de bank, samen met een blokkadekaartje bij. Daardoor blijft de plaatsnaam geblokkeerd tot er vier blokkadekaartjes op het speelbord zijn gekomen of een speler een fout maakt. Zo komt de plaats ook weer vrij. Op een gegeven moment liggen er alleen nog maar blokkadekaartjes op het bord. Je mag deze kiezen als er geen afdekplaatjes meer liggen. Zijn alle kaartjes (zowel de blokkadekaartjes als afdekplaatjes) van het bord? Dan is het spel afgelopen en tel je hoeveel geld je hebt gewonnen. Degene met het meeste geld is de winnaar.

    Veelgemaakte fouten bij 10 voor topo

    Feest want tien jaar met sterren

    Bij 10 voor topo kun je natuurlijk de naam van een plaats vergeten. Dan win je niets, maar winnen de andere spelers wel. Bovendien moet je een blokkadekaartje leggen. Helaas kun je niet altijd zelf bepalen welke plaatsnaam je moet zeggen. Maar wanneer je dat wel mag, is het een goed idee om te kiezen voor een plaatsnaam die je kent.

    Benodigdheden om 10 voor topo te spelen

    Wat heb je nodig om 10 voor topo te spelen/uit te oefenen:

    • 24 afdekplaatjes in vier verschillende kleuren;

    • 2 keer 4 stemkaartjes;

    • Het speelbord;

    • 2 dobbelstenen;

    • Een houten autobus

    • 4 blokkadekaartjes voor de bus

    • euro’s.

    10 in het water

    Veelgestelde vragen bij 10 voor topo

    Kan iedereen 10 voor topo spelen?

    Ja, het spel kan gespeeld worden door iedereen die topo moet leren. Je leeftijd maakt niets uit.

    Wanneer win je een euro met 10 voor topo?

    Had je het antwoord goed? En schatten de anderen in dat je een fout zou maken? Dan win je een euro van elke speler die jou verkeerd heeft ingeschat.

    Wie wint 10 voor topo?

    Je wint 10 voor topo als je aan het eind van het spel de meeste euro’s hebt verdient. Dat kan door goede antwoorden te geven en anderen om de tuin te leiden.